کد خبر: ۳۳۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 11
معمولا سوختگی با بخار آب جوش با درد شدیدی همراه است. اغلب این نوع سوختگی‌ها در کارگاه‌ها، مراکز عظیم صنعتی، کارخانه‌ها و در آشپزخانه‌ها رخ می‌دهد. اگر مدت زمان طولانی از زمان وقوع سوختگی با آب جوش بگذرد، امکان دارد منجر به آسیب دائمی و جدی روی پوست شود.
شفا آنلاین>سلامت>همه ما نیاز داریم تا روش‌های درمان سوختگی با بخار آب جوش را بشناسیم تا در زمان حادثه به‌موقع اقدامات پزشکی لازم را انجام دهیم. در ادامه این مطلب، با اقدامات موثر در زمان سوختگی با بخار آب جوش آشنا خواهیم شد.

موثرترین اقدامات در زمان سوختگی با آب جوش

به گزارش شفا آنلاین:سوختگی با آب جوش در هر درجه و شدتی که رخ دهد، در آغاز درد فراوانی به‌همراه دارد و افراد به محض احساس سوختگی به‌دنبال سریع‌ترین راه برای کاهش درد خود هستند. در اولین اقدام درمان خانگی باید بدانید از کدام روش استفاده کنید. در آغاز توجه داشته باشید که لباس به ناحیه سوختگی نچسبد. اگر در ناحیه سوخته شده، زیورآلات یا وسایل دیگری وجود داشت، سریعاً آن‌ها را از محل سوختگی جدا کنید.

توجه داشته باشید نحوه درمان سوختگی با آب جوش در افراد متفاوت است . به همین خاطر حتما با پزشک مشورت کنید. اغلب شرکت‌های مهندسی، کارخانه‌ها و سایر مشاغل صنعتی بزرگ و کوچک، برای جلوگیری از هرگونه آسیب در زمان کار با بخار آب، از لباس کار مهندسی خارجی استفاده می‌کنند. بااین کار آسیب و جراحات به‌حداقل می‌رسد.

سوختگی با بخار آب جوش | روش‌های جلوگیری و درمان

درمان خانگی؛ شیوه‌ای کارآمد در زمان سوختگی با آب جوش

برای درمان سوختگی با آب جوش در محل حادثه، بسته به میزان و درجه سوختگی از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. در درمان خانگی توجه داشته باشید که چه موادی را استفاده می‌کنید؛ چرا که بعضی از مواد باعث ایجاد عفونت در بدن می‌شوند. بهتر است نواحی حساس بدن که دچار سوختگی شده‌اند را در معرض آب قرار ندهید.

بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگی که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند، برای کارمندانی که با بخار و آب جوش سروکار دارند لباس کار ضد آب تهیه کرده‌اند تا آسیب را به حداکثر برسانند. در این بخش درمان‌های ساده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که به‌راحتی در خانه و محل کار قابل دسترس هستند.

کاهش درد سوختگی سطحی به کمک کمپرس سرد

در زمان بروز سوختگی با قرار دادن یک پارچه سفید و تمیز، همراه با یک کمپرس سرد روی ناحیه سوختگی، درد و تورم را کم کنید. در این میان توجه داشته باشید که برای درمان سوختگی با آب جوش در محل حادثه، کمپرس مورد استفاده بیش از اندازه سرد نباشد؛ چرا که سرد بودن زیاد سوختگی را تحریک می‌کند.

سوختگی با بخار آب جوش | روش‌های جلوگیری و درمان

عسل ترمیم‌کننده سطح پوست، در زمان سوختگی با آب جوش

عسل از گذشته در طب سنتی کاربرد فراوانی داشته است. این محصول، خاصیت ضدعفونی کننده دارد و از بروز عفونت در محل سوختگی جلوگیری می‌کند. عسل، بافت‌های آسیب دیده پوست را ترمیم کرده و به درمان تاول‌های به‌وجود آمده در زمان سوختگی با آب جوش کمک می‌کند.

آرد؛ تسکین‌دهنده درد سوختگی با آب جوش

آرد، یکی دیگر از روش‌های ساده درمان خانگی سوختگی بر اثر آب جوش در خانه است. در ارتباط با استفاده از آرد توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از سوختگی، آن را در محل آسیب‌دیده بمالید. این‌کار از تاول زدن جلوگیری می‌کند. در واقع آرد، نوعی آرام‌بخش برای محل سوختگی به‌حساب می‌آید. از آرد برای تسکین سوختن زبان نیز استفاده می‌شود.

درمان پزشکی؛ قطعی‌ترین روش درمان سوختگی با آب جوش

در مواردی ممکن است فرد در کارخانه یا کارگاه، سوختگی با درجات بالا را تجربه کند، به‌دلیل اینکه عصب لایه‌های زیرین پوست نیز درگیر می‌شود، احتمالا متوجه سوزش نخواهد شد. یکی از درمان‌های پزشکی آب جوش استفاده از پماد است. یکی از روش‌های جلوگیری از هرگونه سوختگی در صنایعی همچون بیمارستان‌ها، کارگاه‌های صنعتی و آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی استفاده از لباس‌های مخصوص و ماسک فیلتردار است.

 در زمان سوختگی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، تا علاوه‌بر تشخیص درجه سوختگی، پماد مورد نیاز را تجویز کند. در ادامه به‌معرفی انواع سوختگی با آب جوش و علائم آن خواهیم پرداخت:

سوختگی با بخار آب جوش | روش‌های جلوگیری و درمان

سوختگی درجه یک؛ سطحی‌ترین نوع سوختن با آب جوش

این نوع سوختگی، به نسبت کوچک و سطحی است و فقط قسمت سطحی پوست کمی آسیب می‌بیند. سوختگی درجه یک امکان دارد فقط به ناحیه اپیدرم (لایه اول پوست) ضربه بزند. این نوع سوختگی علائم مختلفی همچون: درد شدید تا چند ساعت، التهاب و قرمزی، خشکی پوست و همچنین لایه‌برداری در زمان بهبود سوختگی دارد.

سوختگی درجه دوم به ناحیه درم آسیب می‌زند

سوختگی درجه دوم، علاوه‌بر این‌که به‌ناحیه اپیدرم آسیب می‌زند، لایه درم که همان لایه دوم پوست است را نیز درگیر می‌کند. این نوع سوختگی نسبت به نوع اول جدی‌تر است. علائم سوختگی درجه دوم، شامل: درد شدید تا چند روز و در برخی موارد تا یک هفته، رطوبت بالای پوست و قرمزی، التهاب و تاول پوست می‌شود.

سوختگی درجه سه؛ عفونت پوستی را به‌همراه دارد

در سوختگی درجه سه، اکثر لایه‌های پوستی درگیر می‌شوند و ممکن است پوست دچار عفونت شود. بنابراین بهتر است که در این موارد به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا در درمان سوختگی به شما کمک کند. این نوع سوختگی نیز علائمی در پی دارد که شامل: ضعف و تب، قرمزی یا سفیدی شدید پوست، درد کم یا بدون درد بودن سوختگی و وجود قسمت‌های سیاه روی پوست است.

بسیاری از سوختگی‌ها به‌راحتی در خانه قابل مدیریت هستند. به‌یاد داشته باشید، اولویت برای درمان سوختگی با بخار؛ جدا کردن ساعت و زیورآلات از قسمت آسیب‌دیده است؛ بنابراین فوراً مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید. اگر نیاز دارید، با 115 تماس بگیرید. مدل دیگر سوختگی‌ها در کار و در صنایع مختلف رخ می‌دهد که معمولا از نوع درجه سه هستند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب جدی و به‌خطر افتادن جان و مال اشخاص، بهترین راه استفاده از لباس‌های مخصوص و تجهیزات ایمنی مناسب است. /سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: